حدیث درباره شهوت و هوس و گناه

شهوت و هوس

دانلـــود تصویر

دانلود تصویر متناسب با موبایل، دسکتاپ، چاپ

حدیث درباره شهوت و هوس و گناه

امام علی(ع)

هوس انسان را کور و کر می‌کند و عاقبت را تباه.

إنَّكَ إن أطَعتَ هَواكَ أصَمَّكَ و أعماكَ ، و أفسَدَ مُنقَلَبَكَ و أرداكَ .

غررالحکم،ح3807

 

پیامدهای شهوت پرستی در کلام امیر مؤمنان علی علیه السلام:

 

1- امیر مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: «اهجروا الشهوات فانها تقودکم الی رکوب الذنوب و التهجم علی السیئات، از شهوات سرکش بپرهیزید که شما را به ارتکاب انواع گناهان و هجوم بر معاصی می کشاند. » (25)

 

2- این مساله گاهی به قدری شدید می شود که به کلی دین انسان را بر باد می دهد، چنان که در حدیث دیگری می فرمایند: «طاعة الشهوة تفسد الدین، فرمانبرداری ازشهوات نفسانی، دین انسان را فاسد می کند. » (26)

 

3- آن حضرت در تعبیر دیگری می فرمایند: «طاعة الهوی تفسد العقل، هوا پرستی عقل انسان را فاسد می کند. » (27)

 

4- در جای دیگر می فرمایند: «الجاهل عبد شهوته، انسان نادان بنده شهوت خویش است» (28)، یعنی، انسان جاهل مثل برده خوار و ذلیلی است که در برابر شهوت خویش، هیچ اختیاری از خود ندارد.

 

5- در تعبیر دیگر می فرمایند: «عبد الشهوة اسیر لا ینفک اسره، برده شهوت چناناسیر است که هرگز روی آزادی را نخواهد دید. » (29)

 

6- آن حضرت علیه السلام در این که سرانجام «شهوت پرستی» ، رسوایی است، می فرمایند: «حلاوة الشهوة ینغصها عار الفضیحة، شیرینی شهوت را ننگ رسوایی از میان می برد. » (30)

 

7- در تعبیر دیگری، شهوت پرستی را کلید انواع شرها می دانند: «سبب الشر غلبة الشهوة(31)سبب شر، غلبه شهوت است. »

با توجه به این که «الشر» با الف و لام جنس و به صورت مطلق ذکر شده است، معنای عموم را می رساند که این امر بیانگر آن است که «شهوت پرستی» ، سرچشمه تمام شرها وبدبختی هاست.

 

8- در جای دیگر ضمن اشاره به این نکته که غلبه هوا و هوس، سبب بسته شدن راه های سعادت بشری شده و او را در گمراهی نگاه می دارد، می فرمایند: «کیف یستطیع الهدی من یغلبها الهوی، چگونه می تواند انسان به هدایت برسد، در حالی که هوای نفس براو غالب گردیده است. » (32)

 

9- آن حضرت در سخن دیگری، غلبه شهوات را باعث تضعیف شخصیت انسان می دانند: «من زادت شهوته قلت مروته، کسی که شهوات او فزونی یابد، شخصیت انسانی او کم می شود. » (33)

 

10- در بیان دیگری به این حقیقت اشاره می کند که راه بهشت، راه «شهوت پرستان» نیست: «من اشتاق الی الجنة سلا عن الشهوات، کسی که مشتاق بهشت باشد بایدشهوت پرستی را فراموش کند» (34)

 

11- در جای دیگر این نکته را گوشزد می کند که حکمت و آگاهی با شهوت پرستی سازگار نیست: «لا تسکن الحکمة قلبا مع شهوة، حکمت و دانش در قلبی که جای شهوت پرستی است، ساکن نمی شود. » (35)

.

 

25- غرر الحکم، حدیث 2505.26- شرح غرر الحکم، حدیث 5985.27- همان، حدیث 5983.28- غرر الحکم، حدیث 449.29- غرر الحکم، حدیث 6300.30- غرر الحکم، حدیث 4885.31- شرح غرر الحکم، حدیث 5533.32- همان، حدیث 7001، ص 566 غرر الحکم.33- همان، حدیث 8022.34- همان، حدیث 8591.35- همان، حدیث 10915.
.
.
.
.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *