امتحان الهی

امتحان الهی

دانلـــود تصویر

دانلود تصویر متناسب با موبایل، دسکتاپ، چاپ

امتحان الهی

«و لنبلونکم بشی ء من الخوف و الجوع و نقص من الاموال و الانفس و الثمرات و بشر الصابرین، الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا
انا لله و انا الیه راجعون، اولئک علیهم صلوات من ربهم…» (1).

ما شما را آزمایش می کنیم به چیزی از بیم، یعنی عدم امنیت، ترس از دشمن، اینکه دشمن داشته باشید و حساب این
دشمن را داشته باشید و بیم دشمن در ذهنتان باشد، «و الجوع » به گرسنگی و سختی، نداشته باشید، احتیاج داشته باشید،
«و نقص من الاموال » کسری در مال و ثروت، «و الانفس » یا کسری در نفس و جان خودتان (2) ، «و الثمرات » میوه ها (3) ، ما شما را
گرفتار این جور مصائب و سختیها می کنیم «و بشر الصابرین » پشت سر این سختیها بشارت ذکر می کند: بشارت بده کسانی را
که در مقابل این سختیها خویشتن داری می کنند، خویشتن داری ای که مبتنی بر ایمان به خداست، وقتی که انواع این
سختیها را می بینند فورا متوجه خدا می شوند: «همه از آن خدا هستیم و به سوی او بازگشت می کنیم » . «اولئک علیهم
صلوات من ربهم » این طبقات هستند که رحمتهای پروردگار شامل حال آنها می شود.

پس این سختیها و شداید را زمینه بسیار مفیدی برای کسانی معرفی می کند که بتوانند در این سختیها و شداید مقاومت و
ایستادگی و خویشتن داری کنند.پس اینها فایده دارد، یعنی یک چیزی است که بشر می تواند در این زمینه ها از وجود آنها
استفاده زیاد کند، که قرآن هم آنها را به صورت نوید و بشارت ذکر می کند.البته به این مضمون آیه اخیر باز هم ما آیات
دیگری در قرآن راجع به فواید گرفتاریها و فتنه ها و شرور و این طور چیزها داریم: «و نبلوکم بالشر و الخیر فتنة و الینا
ترجعون » (4) ما شما را آزمایش می کنیم، هم به شرور(که مقصود همین بدیهاست، همین چیزهایی که ضربه به آدم می زند)و
هم به خیرات و نعمتها، هم آن مایه آزمایش و امتحان است و هم این.

این خیلی جمله عجیبی است، یعنی آن را که شما «خیر» می نامید، صد در صد نباید بگویید خیر است، و آن را که شما «شر»
می نامید، صد در صد نباید بگویید شر است، خیر بودن واقعی و نهایی خیر، و شر بودن نهایی شر بستگی دارد به نحوه
استفاده ای که شما از آن می کنید یا به نحوه برخوردی که با آن می کنید.ای بسا یک چیزی خودش خیر است، نعمت است، ما
که به شما می دهیم جنبه امتحانی دارد، ولی وقتی که به شما دادیم، همین خیر بسا هست که سبب فساد شما بشود.باز شر
هم جنبه امتحانی دارد، ای بسا همین شر منشا صلاح شما بشود، و واقعا هم همین طور است «عسی ان تکرهوا شیئا و هو
خیر لکم و عسی ان تحبوا شیئا و هو شر لکم » (5).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *